Prins Schoonmaakdiensten: een bedrijf en branche om trots op te zijn
2020 is een raar jaar geweest, ook voor Prins Schoonmaakdiensten. Waar iedereen in januari nog vol nieuwe plannen zat voor het bedrijf, liep door de coronacrisis alles anders. Sommige opdrachtgevers werden verplicht in maart hun pand te sluiten, anderen hadden juist behoefte aan extra schoonmaakdiensten. Iedereen handelde tweewekelijks op basis van nieuws vanuit de overheid. Toch is het dankzij de medewerkers en opdrachtgevers van Prins Schoonmaakdiensten ook een heel móói jaar geworden! In een interview met Peter Prins blikken we terug en kijken we vooruit naar 2021.
Schoonmaker: een vitaal beroep
Covid-19 heeft de wereld op zijn kop gezet. Om een ieders gezondheid te beschermen, werden verschillende bedrijven meerdere keren gesloten en werken mensen nog steeds massaal vanuit huis. Ook behoorden de schoonmakers ineens tot de vitale beroepsgroepen. “Ook ik had natuurlijk niet gedacht dat het zo’n jaar zou worden”, vertelt Peter. “Waar we aan de ene kant bijvoorbeeld een steentje bij konden dragen aan de schoonmaak in het St. Antonius Ziekenhuis, hadden (en hebben) we ook opdrachtgevers die de deuren moesten sluiten. Door creatief te zijn hebben we de meeste van onze mensen toch nog in kunnen zetten. Ik vond het vooral belangrijk om elkaar te steunen in deze tijd en daarom zijn wij het hele jaar bezig geweest om met vrijwel iedere opdrachtgever individueel te kijken naar de situatie van dat moment. Het feit dat we in overleg de pijn zo eerlijk mogelijk hebben verdeeld, heeft erin geresulteerd dat er nauwelijks klanten zijn weggegaan. Tegelijkertijd hebben we ook een paar mooie nieuwe opdrachtgevers mogen begroeten. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee.”
Open communicatie en glasheldere afspraken
“Dit jaar was het misschien wel nóg belangrijker om open te communiceren naar onze medewerkers en opdrachtgevers en glasheldere afspraken te maken”, vertelt Peter. “Door middel van nieuwsbrieven en persoonlijke gesprekken hebben we iedereen continu op de hoogte gehouden van alle protocollen en de gevolgen voor onze dienstverlening. Door dit te doen, creëerden we draagvlak en duidelijkheid over de verwachtingen en verantwoordelijkheden. Ik denk dat we dankzij deze eerlijke en open communicatie ook hele begripvolle reacties hebben gehad op de momenten dat wij bepaalde schoonmaakuren niet meer konden invullen. Bijvoorbeeld doordat teveel van onze medewerkers verkouden thuis zaten of in afwachting waren van een testuitslag.”
Gedreven uitblinkers waar we trots op zijn
Als Peter terugkijkt op 2020 is er één groep in het bijzonder die hij nog eens extra in het zonnetje wil zetten: “Dat zijn onze gedreven uitblinkers! Al onze medewerkers zijn zich altijd blijven inzetten ondanks de rare omstandigheden. Ze zijn echt een onderdeel van de bestrijding van het virus en we hebben dan ook constant gezegd dat ze daar trots op mogen zijn. Dat de koning en de minister-president de schoonmaakbranche dan ook noemen, was een extra motivatie. We hebben er veel aan gedaan om onze mensen te motiveren om in deze moeilijke periode dit werk te blijven doen en dat is gelukt. Mensen gaan met trots naar hun werk.”
2021: voortgaan op de ingeslagen weg
Wanneer we het hebben over de plannen voor 2021 zegt Peter: “We willen voortgaan op de ingeslagen weg en behouden wat we hebben. Net als altijd gaan we er weer alles aan doen om onze opdrachtgevers en medewerkers blij te maken. De coronacrisis zal ook volgend jaar impact hebben op bedrijven, dus we blijven met iedereen in gesprek over de actuele situatie. Tot slot willen we ons naar buiten toe goed blijven presenteren om iedereen het mooie van dit vak te laten zien. Ik geniet daar iedere dag van en hoop dat mensen daar ook in 2021 weer van mee willen genieten!”
Meer weten over onze dienstverlening of heeft u een specifieke vraag? Neem dan gerust contact met ons op.